بتن غلتكي
بتن غلتكي در دو زمينه كاملا مختلف مورد استفاده قرار مي گيرد كه بايستي تفاوتهاي آنها مورد توجه قرار گيرنـد . اولـين زمينـه استفاده از بتن غلتكي در ساخت سدها ميباشد. اين نوع بتن داراي سيمان كم بوده و مقاومت فشاري آن معمولا كمتر از بتن معمـولي مي باشد . اندازه حد اكثر سنگدانه بتن هاي غلتكي سد سازي درشتتر از بتن معمولي بوده و از 50 ميليمتر تا بيش از 100 ميليمتر مـيباشد. بتن غلتكي ويژه روسازي راه (RCCP) داراي مقدار سيمان زياد، مفاومت فشاري معمـولا بـالاتر از 30 مگـا پاسـگال و طـرح اختلاط با اندازه و دانه بندي مصالح كنترل شده در يك محدوده مشخص مي باشد.
انواع روسازي بتني
روسازي هاي بتني به چهار دسته تقسيم مي شوند :
روسازي بتني غير مسلح درز دار JPCP
روسازي بتني مسلح پيوسته CRCP
روسازي بتني مسلح درز دار JRCP
روسازي بتني پيش تنيده PCP
مقايسه روسازي هاي بتني (صلب) و آسفالتي (انعطاف پذير)
رويه هاي بتني در نواحي با مقاومت بستر كم و ترافيك سنگين نسبت به روسازي آسفالتي ارجحيت دارد.
هزينه هاي تعمير و نگهداري روسازي بتني در مقايسه با آسفالتي كمتر است .
عمر مفيد رويه هاي بتني بيشتر از روسازي هاي آسفالتي است. (40 تا 50 سال در مقايسه با 15 تا 20 سال)
بدليل فراهم ساختن ديد بيشتر در شب براي استفاده كنندگان، روسازي بتني از نظر ايمني نسبت به آسفالتي ارجحتر است . ضخامت روسازي بتني در مقايسه با روسازي آسـفالتي كمتـر اسـت و در نتيجـه در نـواحي كـه محـدوديت ضـخامت وجـود داردارجحيت داشته و در عين حال در مصرف مصالح نيز صرفه جويي مي گردد.
بدليل صرفه جويي در بكارگيري مصالح در لايه هاي بتني تخريب منابع طبيعي و محيط زيست كمتر صورت مي گيرد .
در مناطق شيب دار و كوهستاني با تعداد زياد وسايل نقليه سنگين كه روسازي آسفالتي جوابگو نمي باشد، روسـازي بتنـ مـيتوانـدبعنوان گزينه خوبي مد نظر قرار گيرد .
در شرايط محيطي با دماي زياد عملكرد روسازي بتني بهتر از آسفالتي است.
معايب رويه هاي بتني در مقايسه با لايه هاي آسفالتي
هزينه اوليه ساخت روسازي بتني در مقايسه با روسازي آسفالتي بيشتر است .
اجراي تعميرات و عمليات ترميم در روسازي بتني مشكل تر است .
وجود درزهاي انبساط بعنوان يكي از نقاط ضعف رويه هاي بتني محسوب مي گردد كـه در تشـديد خرابيهـا و تخريـب بـتن نقـش مهمي دارد به نحوي كه مشكل نگهداري و مرمت محل درزهاي انبساط به لحاظ پكيدن بتن وجود دارد.
بروز پديده پامپينگ و خارج شدن مصالح ريزدانه از محل درزهاي انبساط در صورت عدم استفاده از مصالح زهكش بعنوان يكـي ازضعف هاي روسازي بتني محسوب مي گردد. دانش فني و تجربه ساخت روسازهاي آسفالتي درميان پيمانكاران در مقايسه با روسازيهاي بتني بسـيار بيشـتر اسـت ، از ايـن رو اجراي رويه هاي بتني بدليل نياز به ماشين آلات پيشرفته و جديدتر و عدم مهارت هاي فني و تجربه هاي عملي مشكل تر است .
موارد كاربرد رويه هاي بتني
در جاده هاي واقع در مناطق گرمسير با حجم ترافيك سنگين بخصوص در شيبهاي تنـد وگردنـه هـا كـه سـرعت وسـايل نقليـه سنگين كم است.
در قسمت هايي از مسير راه يا باند فرودگاه كه مقاومت بستر آن ضعيف است.
در تقاطع ها و ميادين كه نيروهاي شديد برشي ناشي از ترمز به روسازي راه وارد ميشود.
در مناطقي كه دسترسي به مصالح شن و ماسه و معادن سنگ مناسب و سخت كم است و يا محدوديت حجم وجود دارد .
در مناطقي كه فاصله حمل و هزينه حمل مصالح سنگي به محل كار غيراقتصادي است .
در ابتدا و انتهاي باند هاي فرودگاه، تاكسي روها و اپرون ها استفاده از رويه بتني ارجحيت دارد.
منبع:
گروه ايران بتن - بتن آماده - قطعات پيش ساخته و صنايع وابسته
اينستاگرام گروه ايران بتن: https://www.instagram.com/irconcrete_group/
توييتر گروه ايران بتن: https://twitter.com/21L4U54xzBikjBv?s=08
تلگرام گروه ايران بتن: https://t.me/irconc
فيسبوك گروه ايران بتن: https://www.facebook.com/irconcretecom/
گروه ايران بتن - بانك اطلاعات صنعت بتن ايران صنايع وابسته به آن. سيمان، سنگدانه، شن و ماسه، مواد افزودني بتني، الياف، بتن آماده و قطعات پيش ساخته آزمايشگاه. مشاوره تخصصي خريد و فروش و توليد انواع بتن آماده و قطعات بتني پيش ساخته
ديجيتال ماركتينگ صنعت بتن